Maak kennis met… Autobahn

Uit welk idee is jullie website ontstaan?
Autobahn wil een tof en ander geluid laten horen waarin het laatste autonieuws wordt gecombineerd met de nieuwste updates uit de autosport. We zagen dat die combinatie nog niet gebracht werd en daar zijn we op ingesprongen.

Hoe groot is jullie bereik?
Momenteel 500-600k uniek en stijgend.

Hoe zou je jullie doelgroep omschrijven?
Man, hoogopgeleid, 18-45 jaar, geen autofreaks, maar meer algemene interesse. Daarnaast zijn we sterk in motorsport (Formule 1).

Hoe lang werken jullie al samen met Mannenmedia?
Al ruim 2,5 jaar.

Wat zijn jullie doelen en ambities?
Autobahn moet de komende tijd doorgroeien naar 1 miljoen unieke bezoekers per maand en moet in het netwerk van Pijper Media een sterke poot worden en een hub voor autogerelateerd nieuws van de uitgeverij.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie altijd relevant blijven?
Door met een eigen uniek geluid een breed spectrum aan thema’s te behandelen, die niet per se in het pure autowereldje passen, maar ook interdisciplinair zijn, zoals de grotere mobiliteitsvraagstukken en nieuwe ontwikkelingen in persoonlijke (stads-)mobiliteit. Daarnaast weten we uit ervaring wat wel en niet aanslaat bij de lezers.

Op welke campagne zijn jullie het meest trots?
Het leukste is een campagne die uit zichzelf gaat leven. Ik kan me een advertorial herinneren die over private lease ging. In de inleiding hadden we het merk dat de campagne voerde niet genoemd, maar in het artikel kwam het ook maar zijdelings voorbij. Toch stonden er veel links naar de website van het bedrijf bij. Het artikel kwam hoog op Google News te staan en ook de reacties (die we aan hadden laten staan onder de advertorial) waren overwegend positief. Het is leuk dat je ondanks dat het branded content is, wel de lezer kunt enthousiasmeren.

Waar staan jullie nu en waar willen jullie eind 2019 staan?
Sinds enkele maanden zijn we van TMG naar Pijper Media verhuisd. Het is de bedoeling dat er met de relevante titels van deze uitgever nauwer samen wordt gewerkt, op termijn willen we een personele uitbreiding om ons te kunnen focussen op een betere verwevenheid met het Nederlandse PR-apparaat van autoimporteurs.

Wat onderscheidt jullie van andere automotive nieuws websites?
We schrijven alleen wat echt boeit. Geen oninteressante rommel die alleen voor Amerikaanse markten wordt gemaakt, of nutteloze teasers, prijslijsten en schetsen, die andere titels grif als vulling op de site gooien. Daarnaast leggen we de nadruk op foutloos Nederlands schrijven, bij tijd en wijle relevante en spitsvondige verbanden leggen, en hebben we een sterk achterland in de (Formule 1-)racerij.

Houden jullie een bepaalde schrijfstijl aan die jullie specifieke doelgroep aanspreekt?
Ja, zoals hierboven beschreven proberen we ons duidelijk te onderscheiden met een spitvondige en soms rauwe stijl, waarbij we ons publiek desondanks proberen niet te tutoyeren.

Zijn er bepaalde automerken waar jullie nog een mooie campagne voor zouden willen doen?
Absoluut. We staan uiteraard open voor elk automerk, zo lang er maar niet tot in den treure gestuurd wordt over lettertjes en komma’s, want ieder zijn vak en het onze is letters verkopen. Maar het spreekt voor zich dat merken als premium-merken hoog op het lijstje staan. Maar we zijn ook niet vies van een meer down to earth, omdat juist daar de verschillen te maken zijn.

Bestaat jullie gehele team uit autoliefhebbers?
Jazeker. Iedereen is autoliefhebber, maar het team is zodanig samengesteld dat er een breed spectrum aan kennis is. Zo houdt de een meer van sportwagens, terwijl een ander juist reisauto’s interessant vindt. Ook op het gebied van verduurzaming is ons team veelkleurig, want zowel hybrides, accu-auto’s als waterstof hebben hun eigen aanhang bij Autobahn.

Wat voor een soort content plaatsen jullie op jullie site?
Een mix van leuke nieuwe auto’s, aansprekende (en zelfgeproduceerde) video’s, veel actuele F1-content, maar ook bespiegelingen over Nederlandse overheidsorganen, en algehele mobiliteit. Kernwoorden: no nonsense, no clickbait. Als het te vergezocht wordt, laten we het liggen.

Wat maakt jullie een expert in het creëren van relevante content en daardoor aantrekkelijk voor adverteerders?
We hebben overal een eigen mening over, en lezen ons doorgaans goed in. Kwaliteit boven kwantiteit, want bij ons hoeft er niet per se om het uur een stukje uitgekarnd te worden. Omdat we weten waarover we schrijven, komt het weinig voor dat er feitelijke onwaarheden gepost worden.

Hoe is jullie liefde voor auto’s ontstaan?
Dat hangt ervan af wie je het vraagt. Sommigen hebben auto’s altijd leuk gevonden, anderen zijn er meer ingegroeid.

Als jullie een automerk zouden zijn, welk merk zou dat dan zijn?
Lancia: innovatief tot de laatste snik. En als het dan niet meer werkt, dan is het jammer, maar wij maken geen producten waar we niet achter willen staan.

Hoe spelen jullie in op lanceringen van nieuwe modellen?
Als het écht een spraakmakend model is: research van tevoren, eventueel verpakt in een artikel voor de lancering, en op het moment van lancering zelf paraat zijn.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier de website van Autobahn.