Maak kennis met… Autoblog

Uit welk idee is jullie website ontstaan?
Ruim 15 jaar geleden waren er eens drie collega’s. Bij het koffiezetapparaat ging het altijd over auto’s: wat de volgende leaseauto moest worden, maar ook welke onbetaalbare auto’s net nieuw waren. Soms keken we samen filmpjes. Nu zouden we dat doorsturen via Whatsapp, maar dat bestond toen nog niet. We keken ze ook niet op YouTube, want dat platform moest nog worden opgericht. Ook qua Nederlandse autosites was de spoeling dun: de meeste uitgevers waren nog veel te druk met hun papieren uitgaves, we zagen een kans en begonnen in de avonduren met Autoblog.nl

Hoe groot is jullie bereik?
We zijn vereerd dat iedere maand meer dan 1.5 miljoen mensen onze site bezoeken. Op YouTube bekijken nog zo’n aantal mensen onze video’s en we zijn uiteraard ook actief op alle andere relevante sociale media kanalen.

Hoe zou je jullie doelgroep omschrijven?
Autoliefhebbers, Formule 1 fans, petrolheads, die overigens ook elektrisch mogen rijden. Onze bezoekers kiezen bewust voor een bepaalde auto, ze vinden hun auto’s onderdeel zijn van hun identiteit. 

Hoe lang werken jullie al samen met Mannenmedia?
We zijn de oudste partner van Mannenmedia en werken al sinds 2008 in volle tevredenheid met ze samen.

Wat zijn jullie doelen en ambities?
Wereldvrede. 😉 Onze ambitie is om dé autosite voor petrolheads te blijven en de groei in bereik verder te continueren. Autoblog.nl moet nog meer het medium zijn waar autoliefhebbers naar toe gaan voor hun dagelijkse shot aan automotive content.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie altijd relevant blijven?
We stoppen nooit. Niet met content maken, dat gaat 365×24 door. Niet met ontwikkelen van de techniek van de website, dat gaat ook altijd door. En we blijven luisteren naar zowel onze bezoekers, de automerken, onze partners alsmede onze adverteerders.

Op welke campagne zijn jullie het meest trots?
Dit is een vraag wie je favoriete kind is? Niet te beantwoorden dus, we hebben ’s-Nachts mensen wakker gemaakt om in een nieuwe Opel te rijden, een Volkswagen GTI kinderwagen weg gegeven, gedrift met bezoekers, onze bezoekers verteld over nieuwe elektrische auto’s zoals de Peugeot e-208, maar werken ook langdurige samen met de leasemaatschappij Mobility Service Nederland.

Waar staan jullie nu en waar willen jullie eind 2019 staan?
We zijn (bijna) het grootste online automotive nieuwsmedium. Dat woord “bijna” zouden we graag definitief schrap in 2020. Formeel zijn we daar al, maar we zijn niet de types om met de “hakken over de sloot” het te willen halen.

Wat onderscheidt jullie van andere automotive nieuws websites?
We zijn de beste. En soms ook grappig, als je van onze humor houdt. We schrijven niet klakkeloos over wat de automerken ons voeren, maar blijven kritisch. Dat zijn we aan onze bezoekers verplicht.

Houden jullie een bepaalde schrijfstijl aan die jullie specifieke doelgroep aanspreekt?
Ja. We zeilen wat scherper aan de wind. Het moet een beetje schuren en soms ook discussie oproepen. Als we enthousiast zijn, dan zijn we ook echt enthousiast en is het niet gemaakte positiviteit.  

Zijn er bepaalde automerken waar jullie nog een mooie campagne voor zouden willen doen?
Allemaal. Ook hier geldt weer: we hebben geen favoriet kind. 

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie altijd relevant blijven?
Doordat we goed lezen en opmerken dat deze vraag er dubbel in staat.

Bestaat jullie gehele team uit autoliefhebbers?
Jazeker. Het is een must. Onze redacteuren leven en ademen auto’s, al hun hele leven lang. 

Wat voor een soort content plaatsen jullie op jullie site?
Eigen video, eigen foto’s, eigen teksten, maar ook user-generated content. Onze bezoekers delen dagelijks gave foto’s en video’s die we ook gebruiken.

Wat maakt jullie een expert in het creëren van relevante content en daardoor aantrekkelijk voor adverteerders?
Auto’s zijn onze hobby, onze passie. We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Bovendien houden we van het online spelletje, het is mooi om continu met nieuwe technologieën, formats en platformen bezig te houden. Dan wordt één en één meer dan twee, en hopelijk weten we er nog meer van te maken.

Hoe is jullie liefde voor auto’s ontstaan?
Naar verluidt kwamen we double-clutchend, links remmend en autogeluiden makend de baarmoeder uit. Het zit in ons, het gaat nooit meer weg.

Als jullie een automerk zouden zijn, welk merk zou dat dan zijn?
We kunnen weer niet kiezen wie ons favoriete kind is. Ieder merk heeft iets moois. Supercars zijn mooi omdat ze exotisch, high-tech en onbetaalbaar zijn. Toch is het soms knapper als een fabrikant voor een beperkt prijskaartje ook een leuke auto op de markt kan zetten.

Hoe spelen jullie in op lanceringen van nieuwe modellen?
We zijn er altijd als eerste bij. Soms zelfs voordat de fabrikant wil, want ons netwerk in automotive is extreem goed. We krijgen nog wel eens iets toegestuurd wat formeel nog niet naar buiten mag. Verder volgen we de statische onthulling, we gaan graag rijden, we vergelijken modellen met de concurrentie en lichten ook graag uit welke zaken echt bijzonder zijn aan een nieuw model.

Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje op de site van Autoblog.