Maak kennis met… Autozine

Uit welk idee is jullie website ontstaan?
Toen ik bij een IT-bedrijf werkte, vroegen collega’s altijd advies aan mij bij de keuze van een leaseauto. Ik ging mee met proefritten met collega’s en toen ik voor de tiende keer een “Passat 1.6 TDi Highline” reed, kreeg ik het idee om er een verslag van te maken. Op die manier zou een elfde keer een collega begeleiden niet nodig zou zijn. Al snel kreeg ik complimenten dat de stukken zo goed geschreven waren en mensen begonnen ze naar vrienden door te sturen. Niet veel later kreeg ik verzoeken om testverslagen van volkomen vreemden die via-via aan mijn artikelen waren gekomen. Dit speelde in een tijd (1995) dat websites nog nauwelijks bestonden en “e-zines” de manier waren om informatie te verspreiden. Ik begon een e-zine over auto’s en de naam “Autozine” was geboren. Toen de eerste webbrowsers hun intrede deden, kreeg Autozine een eigen website (1999). De combinatie van kennis van auto’s en computers is altijd een sterk punt van Autozine geweest. Hierdoor kon Autozine altijd inspelen op nieuwe technieken. Autozine was een van de eerste media om een volwaardig elektronisch magazine op de iPad te publiceren (niet domweg een PDF versie van een tijdschrift). Ook heeft Autozine op maat gemaakte apps voor iPhone en Android die echt gebruik maken van de mogelijkheden van een mobiele telefoon en daarom veel meer zijn dan een mobiele versie van de website. Tenslotte biedt Autozine apps voor verschillende merken SmartTV aan.

Hoe groot is jullie bereik?
350.000 bezoekers per maand

Hoe zou je jullie doelgroep omschrijven?
Mensen die binnen nu en 3 maanden een auto willen kopen/leasen en daar hulp bij zoeken.

Hoe lang werken jullie al samen met Mannenmedia?
5 jaar.

Wat zijn jullie doelen en ambities?
Het doel van Autozine is om de lezer zo goed mogelijk voor te lichten. De ambitie is om dit zo te houden.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie altijd relevant blijven?
Inspelen op nieuwe techniek.

Op welke campagne zijn jullie het meest trots?
Voor zowel verzekeraars als leasemaatschappijen hebben wij campagnes op maat gemaakt. Door de databases te koppelen konden wij bij iedere auto op Autozine exact tonen wat de leaseprijs of verzekeringspremie voor die auto was. Dit wordt door de bezoeker niet als reclame, maar juist als aanvullende informatie gezien. Daardoor was de doorklikratio extreem hoog en waren de lezer, Autozine en de adverteerder zeer tevreden.

Waar staan jullie nu en waar willen jullie eind 2019 staan?
Autozine staat ijzersterk. Zowel de technische als de inhoudelijke kwaliteit maken Autozine uniek. Het doel is dit te behouden.

Wat onderscheidt jullie van andere automotive nieuws websites?
Kwaliteit en rust. De layout is rustig en lezers geven altijd complimenten voor de logische opzet, waardoor ze snel kunnen vinden wat ze zoeken. Daarbij zijn alle tests door de eigen redactie geschreven en voorzien van eigen beeld, dit zorgt voor een continue en gegarandeerde kwaliteit.

Houden jullie een bepaalde schrijfstijl aan die jullie specifieke doelgroep aanspreekt?
Beschaafd. Autozine wordt gelezen door een lezersgroep die niet komt voor vermaak, maar voor hulp bij de aanschaf van een auto. Deze groep zoekt deskundige voorlichting en is niet gediend van vermaak, “jij en jij”-bakken of beledigende grappen. Ook is bekend dat Autozine in de smaak valt bij ouderen en religieuze lezers die zich storen aan de schrijfstijl bij andere media.

Zijn er bepaalde automerken waar jullie nog een mooie campagne voor zouden willen doen?
Autozine dient onafhankelijk te zijn, anders is de geloofwaardigheid weg. Ieder automerk is ons even lief.

Bestaat jullie gehele team uit autoliefhebbers?
Ja.

Wat voor een soort content plaatsen jullie op jullie site?
Op Autozine zijn autotests te vinden. Dit wordt aangevuld met een forum voor iedere auto, waarop eigenaren van die auto hun ervaring kunnen delen met potentiele kopers van zo’n auto. Daarbij heeft Autozine een database met prijzen en specificaties van alle auto’s op de markt. Hier kan doorheen worden gebladerd, maar deze gegevens worden ook gebruikt voor een kilometerkostencalculator, een bijtellingscalculator, een dagwaardecalculator en een vergelijkingsfunctie.

Wat maakt jullie een expert in het creëren van relevante content en daardoor aantrekkelijk voor adverteerders?
De lezer staat voorop, niet de adverteerder. Dit betekent een trouwe doelgroep die bereid is om op advertenties te klikken. Het zorgt er ook voor dat de mening van Autozine telt. Een test van Autozine heeft daadwerkelijk invloed op de verkoopcijfers.Heel anders: omdat Autozine technische kennis in huis heeft, kunnen campagnes op maat worden gemaakt. Per auto een leaseprijs, verzekeringspremie, voorraad of financieringsbedrag tonen? Geen probleem! Een gesponsorde functie aan de website of app toevoegen? Wij doen het!

Hoe is jullie liefde voor auto’s ontstaan?
Aangeboren.

Als jullie een automerk zouden zijn, welk merk zou dat dan zijn?
Tesla: altijd voorop met nieuwe techniek, niet gedreven door winst maar door idealen.

Hoe spelen jullie in op lanceringen van nieuwe modellen?
Door er zo snel mogelijk mee te rijden en testverslagen van te publiceren.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier de website van Autozine.