Maak kennis met… FCUpdate

Uit welk idee is jullie website ontstaan?
FCUpdate.nl is ontstaan als onderdeel van SportUpdate.nl, opgezet door Jeroen Huis in het Veld. Hij wilde een complete sportplatform bouwen met het allerlaatste nieuws, achtergronden en diepgang bij de diverse sporten. Ook was er een sportsite voor de algemene nieuwtjes. Het is opgericht in 2005 en daarmee was het idee van Jeroen enorm vernieuwend. In de loop der jaren zijn met name FCUpdate.nl, GPUpdate.nl en WielerUpdate.nl enorm gegroeid, waarbij die laatste verkocht is en de eerste twee nog overeind staan. Om zo goed mogelijk te kunnen focussen op de twee sites, zijn de kleinere sites de laatste jaren afgestoten om zo datgene wat we doen, nog met de volle aandacht energie te doen.

Hoe groot is jullie bereik?
Ons bereik zit de laatste jaren flink in de lift. Nadat FCUpdate.nl ooit een van de grootste spelers was op de markt, is het wat afgedaald, maar de laatste jaren zit er weer een flinke groei in. We hebben 72 miljoen pageviews per jaar, met 5 miljoen unieke bezoekers per jaar. Op social media hebben we een achterban met 150k followers in totaal.

Hoe zou je jullie doelgroep omschrijven?
Trouw & loyaal. Hoewel FCUpdate.nl niet de grootste voetbalsite is, hebben we nog altijd een hele trouwe achterban. Onze doelgroep (het grootste percentage) komt vrijwel allemaal rechtstreeks op onze site en is dan ook bekend met onze site. Het voordeel daarvan is dat ze ook lang op onze website blijven en weten wat ze waar kunnen vinden. Slechts een klein deel (wat bij concullega’s vaak veel meer is) komt via social media en is ook sneller weer verdwenen. In de regel is onze achterban zeer loyaal naar FCUpate.nl.

Hoe lang werken jullie al samen met Mannenmedia?
Ruim 7,5 jaar. De samenwerking verloopt tot grote tevredenheid: de lijntjes zijn kort. We kunnen hen altijd bereiken en zij kunnen ons altijd bereiken. Samen denken we na over campagnes, commerciële activiteiten, manieren om samen te werken, enzovoort. Wij kunnen de expertise van Mannenmedia gebruiken voor onze branding en andersom kunnen zij onze vakkennis weer gebruiken voor branding, enzovoort.

Wat zijn jullie doelen en ambities?
We willen op termijn weer groei bereiken met FCUpdate.nl De laatste twee jaar zijn we een nieuwe weg ingeslagen mede door het grote succes van Ajax zit FCUpdate.nl in de ligt qua bereik, doelgroep en unieke bezoekers. Die ingezette lijn willen we voortzetten door als platform te vernieuwen, completer te worden en op die manier een complete beleving bieden voor onze bezoeker. Dat willen we doen door onze ingezette lijn door te zetten qua redactiewerk, meer samenwerkingen af te gaan en meer te investeren.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie altijd relevant blijven?
We passen ons aan aan de ontwikkelingen binnen de voetballerij, binnen de voetbalmarkt, binnen de media en binnen de adverteerderswereld. Door op het gebied van techniek, journalistieke keuzes en vormgeving mee te bewegen naar wat de markt wil, blijven we voor alle partijen relevant. Dat doen we niet alleen op basis van onze eigen kennis, maar ook door samen te werken met Mannenmedia, voetbalpartijen en vele anderen.

Op welke campagne zijn jullie het meest trots?
Om hier één campagne te noemen, daar zou ik anderen mee tekort doen. Maar de mooiste campagnes vinden wij als we relevante informatie kunnen combineren met interessante commerciële doelen. Dat kan door mooie quoteringen uit te lichten, relevante informatie te delen over sporttassen, trainingspakken, auto’s van spelers etc. of bijvoorbeeld door het uitzoeken van de beste streams online. Zou voeg je relevante informatie samen met iets commercieels, wat het voor de klant aantrekkelijk maakt om te lezen én om gebruik te maken van de commerciële dienst, wij bieden een extra service aan de lezer en de commerciële partij kan hun doel op die wijze ook behalen. Dat vinden wij de beste campagnes, die over het algemeen het beste scoren.

Waar staan jullie nu en waar willen jullie eind 2019 staan?
We staan er goed op momenteel, maar we willen natuurlijk nog groeien. Op het Europese succes van de Nederlandse clubs in Europa dit seizoen weer willen we weer meeliften door inhoudelijk goede verhalen, achtergrond, interviews en door scherp op het nieuws te zitten.

Voor wat voor merken/bedrijven adverteren jullie doorgaans als voetbalwebsite?
Zeer wisselend. In principe is ons bereik grotendeels mannelijk en minder vrouwelijk. Onze leeftijd van de gemiddelde lezer ligt wat hoger dan bij concurrenten, waardoor wij ook de wat grotere merken voor ouderen in ons portfolio hebben. Denk daarbij van auto’s, huidverbetering, verzekeringen, etcetera. In principe kunnen we voor elke partij iets op maat bieden.

Hoe is jullie verdeling jonge mannen en volwassenen?
Bij ons is er een hele ruime verdeling. De mannen vanaf achttien jaar kunnen bij ons worden bereikt: onze doelgroep is relatief breed, maar in elk geval vanaf grotendeels volwassen leeftijd. We hebben zowel veel jonge mannen als opvallend veel volwassenen. Dat laatste komt ook omdat FCUpdate.nl een betrouwbaar medium is, met nieuwswaardige artikelen en heel anders van aard is dan concurrentie. In dat kader schrijven wij ook meer voor volwassenen, die dan ook het gros van onze doelgroep vormen.

Wie zijn jullie favoriete spelers en waarom?
Dé ideale perfect speler bestaat niet, zeker als je onafhankelijk wilt zijn als journalist. Het linkerbeen van Lionel Messi, rechterbeen van Cristiano Ronaldo, snelheid van Kylian Mbappé, brein van Luka Modric, uitstraling van Virgil van Dijk, enzovoorts. Wij, als onafhankelijke journalisten, proberen als medium het beste van alle werelden te combineren.

Als jullie je als website met een voetbalteam zouden moeten vergelijken, welk team zou dat dan zijn?
Liverpool. Ons paradepaartje zijn de journalistieke keuzes die we maken en de duiding die we bieden. Daar willen we ons op onderscheiden ten opzichte van onze concurrentie. Hoewel we niet over het grootste en duurste team beschikken – zoals bij Liverpool ook het geval is – werkt de rest wel keihard om de voorste linie te kunnen laten schitteren. Door hard en goed samenspel kunnen we tot hele grote hoogte stijgen, mede omdat we zo betrouwbaar zijn als Virgil van Dijk en zo enthousiast zijn als Jürgen Klopp. Alles wordt in het werk gesteld om onze kracht te laten blijken ten opzichte van de concurrentie.

Hoe onderscheidt jullie content zich van andere voetbalwebsites?
Wij proberen ons te onderscheiden door onder andere onze journalistieke keuzes, met het duiden van het nieuws (en het compleet zijn van het nieuws), het bieden van achtergrond bij het nieuws en zo een compleet platform te zijn. Ten opzichte van andere media staan bij ons betrouwbaarheid en compleetheid heel hoog in het vaandel. Onze website is bovendien goed toegankelijk voor alle lezers, overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Wij vullen ons complete aanbod aan met statistieken, actuele foto’s, achtergrondverhalen, interviews en sociale media. Met ons gehele pakket, onze betrouwbaarheid, hebben wij inmiddels al jarenlang onze plek veroverd in het voetballandschap.

Voetballen jullie zelf ook? In hoeverre helpt dat bij het produceren van relevante content?
Onze redactie bestaat voor een deel uit voetballers en voor een deel uit niet-voetballers. Dat is de beste verdeling voor een redactie. Voetballers kunnen een inhoudelijke blik werpen, maar zien juist soms ook dingen niet die niet-voetballers wel zien. Het is een beetje zoals met trainers: sommige oud-voetballers zijn de beste coaches, maar ook veel topcoaches (Mourinho, Van Gaal) waren zeker geen of geen grootse voetballers.

Wat voor soort adverteerders zijn er actief op jullie website?
Dat is heel variabel: we hebben grotere bedrijven, online spelletjes, kansspellen, andere sites, enzovoorts als adverteerders. Onze brede doelgroep is voor veel partijen interessant: of het nou gaat om klussen, bedrijven, IT, voetbal of heel iets anders. We hebben veel adverteerders met diverse doelen en ook diverse uitingen. Banners, tekst- en backlinks, advertorials, social media-posts, etc. We zoeken de juiste uiting bij de juiste boodschap.

Hoe spelen jullie in op grote voetbalwedstrijden?
FCUpdate.nl brengt niet alleen het laatste voetbalnieuws, maar ook achtergrond, bijvoorbeeld rondom wedstrijden. Voor grote wedstrijden blikken we tijdens de persconferenties niet alleen vooruit met de trainers en/of spelers, ook maken we eigen achtergrondverhalen over de geschiedenis of het belang van de wedstrijd. Daarbij komen regelmatig voormalig hoofdpersonen aan het woord om te duiden. Verder is de wedstrijd in gebeurtenissen en in statistieken volledig live te volgen op onze site, komen we na het duel met een uitgebreid wedstrijdverslag en direct met de eerste reacties. In de uren en dagen daarna volgt er meer duiding aan de hand van reacties en achtergrond bij de wedstrijd en niet te vergeten het nieuws dat er uit voortkomt.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie content aansluit bij de doelgroep?
We hebben uit recentelijk onderzoek gehaald wie onze doelgroep is en wat hun wensen zijn. Daarmee hebben we een beeld voor wie wij schrijven, wat ze willen lezen, wat ze belangrijk vinden en waarom ze bij ons komen. Zo kunnen wij onze content nog beter naar onze doelgroep schrijven. Bovendien hebben we regelmatig (in)direct contact met lezers, om ook hun feedback mee te nemen in onze berichtgeving.

Welke ontwikkelingen staan er voor komende jaren op de rol om jullie te blijven onderscheiden van andere voetbal websites?
Een hele hoop. Zoals eerder beschreven willen we als platform vernieuwen en completer worden. Het tweede zal ook met het eerste te maken, afhankelijk hoe snel we technisch kunnen vernieuwen, kunnen we ook completer worden als medium. Die groei willen we met elkaar inzetten, afhankelijk van de vernieuwingen in de media en bij de adverteerders. Op die manier willen we onze ingezette lijn doorzetten, stappen maken en ons onderscheiden ten opzichte van anderen. De geheime formule? Die gaan we niet verklappen. Maar voel je altijd vrij om eens contact te zoeken om daarover te babbelen.

Nieuwsgierig geworden? Neem rustig een kijkje op de site van FCUpdate.