Maak kennis met… Rijtesten.nl

Uit welk idee is jullie website ontstaan?
Rijtesten.nl biedt sinds 2005 testen aan van nieuw verkrijgbare auto’s. Zonder dat je een abonnement hoeft af te sluiten, kun je onbeperkt informatie ophalen en foto’s van de auto’s bekijken. Tijdens de oprichting was niet absoluut niet vanzelfsprekend en nog steeds weten we ons op deze manier te onderscheiden, doordat we inmiddels een zeer grote database aan testen hebben opgebouwd.

Hoe groot is jullie bereik?
Maandelijks worden zo’n 500.000 pagina’s bekeken en trekken we zo’n 75.000-100.000 unieke bezoekers aan. Daarnaast bereiken we onze doelgroep via Twitter, Facebook en Instagram.

Hoe zou je jullie doelgroep omschrijven?
Een serieuze groep van zowel zakelijke als particuliere rijders. Veel zijn van plan op korte termijn een andere auto te gaan rijden, of zijn simpelweg geïnteresseerd in het nieuwe aanbod op de Nederlandse automarkt.

Hoe lang werken jullie al samen met Mannenmedia?
Sinds 2009.

Wat zijn jullie doelen en ambities?
Uiteraard is het grootste doel om onze bezoekersaantallen flink te laten toenemen en daarbij ook te kijken naar nieuwe vormen van communicatie met onze bezoekers. De basis moet onze objectieve, uitgebreide rijtesten blijven, maar de manier waarop het overgebracht wordt op de bezoeker kan natuurlijk veranderen of uitbreiden.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie altijd relevant blijven?
Door goed in de gaten te houden waar ons publiek op zit te wachten. Aan de ene kant heeft dat bijvoorbeeld geleid tot een pagina met testen van bedrijfswagens, omdat daar online niet veel aanbod in is. Een andere groep consumenten spreken we aan met een privélease-calculator, zodat een lezer gelijk kan zien wat de auto per maand kost.

Op welke campagne zijn jullie het meest trots?
De beste campagnes van Rijtesten.nl zijn de blogs waarin we relevante informatie koppelen aan een commerciële partij. Zo bieden we een informatief stuk en kunnen we de lezer desgewenst gelijk met een aanbieder kennis laten maken.

Waar staan jullie nu en waar willen jullie eind 2019 staan?
We zijn natuurlijk constant nieuwe mogelijkheden aan het ontdekken en hopen eind 2019 in ieder geval één nieuwe publicatievorm voor onze testen te hebben geïntroduceerd.

Wat onderscheidt jullie van andere automotive nieuws websites?
Voornamelijk dat we geen automotive nieuws brengen. We brengen puur de rijtesten van nieuwe auto’s aan bod, naast onze redactieblog. Zo houden we Rijtesten.nl overzichtelijk en kan de bezoeker doeltreffend informatie inwinnen.

Houden jullie een bepaalde schrijfstijl aan die jullie specifieke doelgroep aanspreekt?
Iedere redacteur heeft zijn eigen schrijfstijl, maar de testen hebben wel allemaal dezelfde opbouw en indeling. Omdat de testen in verschillende alinea’s worden gedeeld, weet de vaste bezoeker direct waar in de test bepaalde informatie is te vinden. Daarnaast worden de testen niet onnodig technisch gemaakt, of met veel vaktermen doorspekt.

Zijn er bepaalde automerken waar jullie nog een mooie campagne voor zouden willen doen?
We hebben geen voorkeur voor automerken om een campagne mee te draaien. Toeleveranciers en andere automotive spelers staan hoog op het lijstje. Bijvoorbeeld een campagne met een bandenmerk, of inbouwer van bedrijfsauto’s.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie altijd relevant blijven?
Door goed in de gaten te houden waar ons publiek op zit te wachten. Aan de ene kant heeft dat bijvoorbeeld geleid tot een pagina met testen van bedrijfswagens, omdat daar online niet veel aanbod in is. Een andere groep consumenten spreken we aan met een privélease-calculator, zodat een lezer gelijk kan zien wat de auto per maand kost.

Bestaat jullie gehele team uit autoliefhebbers?
Absoluut, de hele redactie bestaat uit autoliefhebbers. Wat het wel leuk maakt, is dat we allemaal andere voorkeuren in bijvoorbeeld type auto’s en rijgedrag hebben.

Wat voor een soort content plaatsen jullie op jullie site?
Meer dan wekelijks publiceren we een rijtest van een nieuwe auto op onze website. Daarnaast publiceren we met enige regelmaat inhoudelijke blogs en bijvoorbeeld beursverslagen.

Wat maakt jullie een expert in het creëren van relevante content en daardoor aantrekkelijk voor adverteerders?
We hebben een inmiddels jarenlange ervaring in het testen van auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Ons objectieve oordeel wordt gewaardeerd en naast de auto proberen we ook andere aspecten van het autorijden te belichten. En dat straalt ook af op advertorials en andere reclame-uitingen.

Hoe is jullie liefde voor auto’s ontstaan?
Dat is natuurlijk voor iedere redacteur verschillend, maar de basis is toch wel dat we allemaal van jongs af aan met auto’s bezig zijn geweest. Of het nu een collectie modelauto’s is, het als kind al bezoeken van de AutoRAI, of de spoedcursus voor het behalen van het rijbewijs om maar zo snel mogelijk achter het stuur te kunnen kruipen.

Als jullie een automerk zouden zijn, welk merk zou dat dan zijn?
We kunnen ons met geen één automerk volledig identificeren. En dat is maar goed ook, want we schrijven tenslotte objectief over alle merken.

Hoe spelen jullie in op lanceringen van nieuwe modellen?
We geven aandacht aan lanceringen, introducties en statische presentaties via onze social media-kanalen.

Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje op de site van Rijtesten.nl.