Starten met display Advertising kan best ingewikkeld zijn. In een digitale wereld waarin we vastgelijmd zijn aan onze beeldschermen worden veel advertenties als ruis gezien. Het is daarom belangrijk om de juiste advertentie en doelgroep bij elkaar te brengen om een optimaal resultaat te behalen. 

In dit artikel bespreken we een aantal best practices voor het creëren van display ads en het kiezen van de juiste plek om te adverteren.

1. Formuleer campagne doelstellingen 

De voornaamste reden waarom display advertentie campagnes falen is door het formuleren van onduidelijke doelen, gevolgd door het meten van niet relevante statistieken. De doelstellingen van je display advertising campagnes moeten duidelijk en bruikbaar zijn waar je naartoe kunt werken tijdens het verloop van jouw campagnes. Deze doelen zouden er als volgt uit kunnen zien:

  • Groei mailinglijst naar 30.000 aanmeldingen.
  • Verhoog sales met 25%.
  • Verhoog conversies met 15%.
  • Bereik een CTR van 1.5%.

Zoals je kunt zien zijn alle doelen gekoppeld aan cijfers. Duidelijke doelen maken is belangrijk voor jou en je team om te begrijpen wanneer iets een succes is en om de juiste statistieken te meten. Stel dus realistische doelen die te bereiken zijn met hard werk, zo zullen jij en je team gemotiveerd zijn om deze te bereiken. Wij helpen je dan ook graag met het formuleren van campagne doelstellingen.

2. Bereik de juiste doelgroep

Het is van belang om met je strategie te focussen op het bereiken van de meest relevante doelgroep. Je advertentie zal niet dezelfde impact hebben op iedereen, dit is waarom je een helder plan moet hebben om de perfecte aansluiting te vinden tussen advertentie en doelgroep. Dit kan veel geld, moeite en tijd schelen. Op de volgende manieren zou je jouw doelgroepen kunnen segmenteren:

Interesse gericht: Op deze manier kun je gericht je doelgroep segmenteren op basis van interesses. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om via het netwerk van Mannenmedia doelgroepen te bereiken met interesse in automotive, sport of lifestyle. Dit biedt jouw merk de kans om doelgroepen te bereiken die affiniteit hebben met jouw product.

Demografisch gericht: Gericht je doelgroep bereiken op basis van demografische gegevens zoals locatie, geslacht, leeftijd etc. Deze opties geven jou de kans om een doelgroep te segmenteren en zo de kans op conversies te verhogen. 

Locatie gericht: Gericht je doelgroep bereiken op basis van locatie. Dit is een veel gebruikte strategie voor lokale bedrijven die opereren in een specifiek gebied.

Retargeting: Dit geeft je de mogelijkheid om bezoekers van bepaalde pagina’s op je website opnieuw te bereiken met bijvoorbeeld display advertenties. Zo zorg je ervoor dat je deze mensen in je conversie funnel houdt. 

3. Identificeer de beste publishers in jouw niche

Jouw doelgroep spendeert waarschijnlijk veel tijd op het internet, dit is dan ook een uitgelezen kans om deze mensen te bereiken. Het is daarom belangrijk om te identificeren welke websites jouw ideale doelgroep bezoekt. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om advertenties in te kopen op deze websites of via een advertentienetwerk.

4. Selecteer de juiste tools

Om een succesvolle display campagne op te zetten is het belangrijk om te investeren in de juiste tools. Bekijk de verschillende technologieën die je nodig hebt om advertenties in te kopen. Het kiezen van een passend advertentienetwerk is een uitdagend proces, maar is het uiteindelijk allemaal waard. Het kan je in de toekomst dan ook veel tijd en geld besparen. Let hierbij goed op de balans tussen content en advertenties. Een netwerk die zijn publiek overspoeld met advertenties zal jouw campagne niet goed doen.

Mocht je programmatic overwegen, bekijk dan de verschillende oplossingen die passen bij jouw strategie. Het is belangrijk om de behoeftes van het bedrijf in het achterhoofd te houden tijdens het maken van deze keuzes.

Er zijn een aantal media inkoop opties waar je uit kunt kiezen:

  • Directe inkoop bij een publisher.
  • Advertentie netwerken.
  • Programmatic platforms.
  • Mediabureaus.
  • Affiliate netwerken.

Welke optie je ook kiest, zorg ervoor dat het past bij jouw budget en vereisten.

5. Creëer aantrekkelijke Display Ads 

Informatie overload en een verlaagde concentratieboog zijn twee ongunstige effecten van content verzadiging. De groeiende bannerblindheid onder internetgebruikers maakt het daarom moeilijk voor adverteerders om de aandacht te trekken.

Nadat je een duidelijke strategie voor ogen hebt is het belangrijk om advertenties te creëren die aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Houd de content kort en simpel. Consumenten worden dagelijks overladen met content, het doel moet dus zijn om iets te creëren wat waardevol, kort en duidelijk is voor de klant. 

6. Optimaliseer je landingspagina

Een strategie kan alle elementen op zijn plaats hebben, maar als de landingspagina niet goed geoptimaliseerd is kan de campagne alsnog compleet falen. Door creativiteit, duidelijke content en een call-to-action die past bij de creatieve boodschap, heb je een goede kans op conversie en een positieve ROI.

Om consistentie te verzekeren tussen banner en landingspagina moet ervoor gezorgd worden dat de boodschap in de banner direct zichtbaar is op de landingspagina. Dit zorgt ervoor dat consumenten onmiddellijk zien dat ze op de juiste pagina zijn. Als de landingspagina hierin faalt kunnen consumenten verward raken en dit kan jouw campagne conversies kosten. 

7. Native advertising naast display advertising

Content is King. Het gebruik van redactionele content om uw merk of product tot leven te brengen is zeer effectief. Zo verspreiden we de gewenste boodschap binnen ons netwerk via artikelen, advertorials, reviews en meer. 

Alhoewel native ads geen display ads zijn hebben deze een vergelijkbare impact. Je kunt native ads als aanvulling op je display ads gebruiken. Je zou bijvoorbeeld native ads kunnen draaien met je best presterende content en daarbij aanvullende display campagnes zoals remarketing campagnes die je klanten dichterbij een conversie brengen

8. Bij twijfel, raadpleeg een expert

Display advertising is niet goedkoop en het wordt alleen maar competitiever naarmate meer mensen aanhaken. Experimenteren met display is een goed idee, maar je zou veel tijd en geld kunnen besparen door een expert te raadplegen. Mannenmedia is met een ruim aanbod aan advertentiemogelijkheden een one-stop-shop om mannen digitaal te bereiken. We adviseren je dan ook graag over het zo effectief mogelijk inzetten van onze kanalen.

Benieuwd wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.