Sinds Snapchat in april 2017 de World Lenses uitbracht, zijn Augmented Reality (AR) filters enorm populair geworden. Al snel volgden Facebook en Instagram hetzelfde pad als Snapchat en introduceerde zij Camera Effecten, wat later Spark AR genoemd zou worden. Spark AR is een programma wat het mogelijk maakt om je eigen meeslepende AR-ervaringen te creëren en te delen.

Hoewel deze filters ooit ‘gewoon voor de lol’ gebruikt werden zien nu ook steeds meer merken de potentie van AR filters. Benieuwd hoe AR filters ingezet kunnen worden en helpen jouw bedrijf te laten groeien? Lees dan verder om meer te weten te komen. 

Wat zijn AR filters?

We spreken van Augmented Reality wanneer objecten die in de echte wereld verschijnen, worden versterkt door computer gegenereerde beelden. AR-filters zijn precies hetzelfde: je verandert wat je camera ziet (of dat nu een selfie is of een video) met computer gegenereerde afbeeldingen of geluiden. Dit kan iets eenvoudigs zijn als het toevoegen van een hoed, of zoiets ontzagwekkends als het creëren van een virtuele museumervaring. Het idee is om een interactieve ervaring voor je volgers te creëren die ze vervolgens kunnen gebruiken en op hun Stories kunnen plaatsen.

Voor deze blog richten we ons op filters, echter is dit niet de enige functionaliteit die AR biedt. Zo zijn er nog vele andere dingen waar AR voor gebruikt kan worden. Een voorbeeld is Gatwick Airport, zij gebruiken AR in een app om mensen te helpen navigeren door het vliegveld. Een ander voorbeeld is Ikea, zij bieden de mogelijkheid om via AR nieuwe meubels in je woonkamer te plaatsen. Op deze manier kun je op voorhand zien hoe de meubels eruit zullen zien in je huis. Daarnaast zijn er verschillende retailers die AR gebruiken om mensen kleding of accessoires te laten passen vanuit hun eigen huis.

Wat maakt AR zo krachtig?

Deze bijzondere technologie helpt merken wereldwijd om hun verhaal te vertellen en gebruikers te verrassen met relevante AR oplossingen. Augmented reality-marketing zorgt voor een interactieve gebruikerservaring voor producten, diensten en merken. Consumenten kunnen ze zien en er in sommige gevallen interactie mee hebben.

Het hebben van een interessante AR-applicatie die gebruikers een unieke ervaring geeft, helpt bij het creëren van een buzz voor jouw merk. AR zorgt voor een betere online betrokkenheid, wat leidt tot meer exposure en merkherkenning.

Hoe kunnen AR filters jouw bedrijf helpen?

AR-filters zijn een leuke manier om jouw naamsbekendheid te vergroten en meer interactie te hebben met je doelgroep. Nieuwe volgers kunnen je bedrijf ontdekken en je kunt bestaande volgers helpen je bedrijf beter te leren kennen en meer met je te communiceren.

Je aangepaste filter kan interactieve elementen bevatten die de gebruiker in staat stelt om op een bepaalde manier met jouw bedrijf in contact te komen. Een aangepaste filter kan ook je logo en/of merknaam bevatten.

Wat echt interessant is aan AR is dat het marketeers in staat stelt om consumenten te betrekken in een verhaal op een manier die voorheen niet mogelijk was. Nu iedereen een smartphone heeft, wordt het een zeer effectief middel om de consument te bereiken.

Verhoogde naamsbekendheid

De integratie van AR is een geweldige manier om de aandacht van de consument te trekken en je te onderscheiden van de concurrentie. Aangezien de consument zich zeer waarschijnlijk met AR-tools zal gaan bezighouden, kan deze technologie bedrijven helpen hun merk bereik te vergroten. Ook het in 3D visualiseren van een merk en producten is een extra factor die klanten naar de social media pagina of website van een bedrijf zal leiden.

Verbeterde klantbetrokkenheid

Het grote voordeel van AR is dat klanten het product kunnen uitproberen voordat ze een beslissing nemen. Dit is een zegen voor bedrijven, omdat de aankoopbeslissing van een klant direct in verband kan worden gebracht met de mate waarin hij zich met een merk bezighoudt. Omdat engagement een van de belangrijkste maatstaven is om het succes van een merk op sociale media te meten, kan AR een kritische strategie zijn om de marketingstrategie van jouw merk de voorsprong te geven die het nodig heeft.

Relevante content

Bekende merken zoals IKEA en Sephora hebben al gebruik gemaakt van AR-tools. IKEA gebruikte AR om gebruikers in staat te stellen de positie van meubels in hun huis of kantoor te visualiseren. Dit heeft geleid tot een grotere relativiteit met de inhoud die door de merken wordt getoond. Hierdoor worden de specificaties goed begrepen en zijn klanten ook duidelijk over wat ze willen. Betrouwbaarheid verhoogt de aankopen, wat op zijn beurt de RoI van het merk opdrijft.

Augmented reality krijgt gaat sneller viraal

De voordelen van het gebruik van AR-filters voor marketing is dat het een leuke, nieuwe manier is om je klanten te betrekken en hun ervaring met je merk te verbeteren. De interactiviteit zorgt voor een diepere, meer persoonlijke en meeslepende verbinding die meer gericht is op de consument dan op het merk.  Een ander voordeel van social media filters is dat ze deelbaar zijn. Als het goed gedaan wordt, kan de ROI op merk filters erg hoog zijn. Mensen delen deze filters massaal met hun vrienden waardoor een viral loop ontstaat.

Conclusie

Doordat AR het mogelijk maakt om de fysieke wereld met de digitale wereld te verbinden kan het op vele manieren gebruikt worden. De talrijke toepassingen van de technologie helpen ons bij het verhogen van productiviteit, levensstandaard en kwaliteit van entertainment. 

Bedrijven met de juiste ontwikkelingsmogelijkheden en content ideeën moeten overwegen om AR in te zetten om de ervaring van hun klanten te verbeteren. De adoptie van AR-technologie is misschien langzaam op gang gekomen, maar met de komst van nieuwe ontwikkelplatformen zal de groei en adoptie zich in sneltreinvaart doorzetten.