display advertising

Starten met display advertising kan ingewikkeld zijn. In een digitale wereld waarin we vastgelijmd zijn aan onze beeldschermen worden veel advertenties als ruis gezien. Het is daarom belangrijk om goed geïnformeerd te zijn voor je begint met display advertising.

Display advertising is een effectieve manier om via online marketing een breed publiek te bereiken of juist een specifieke doelgroep aan te spreken. Display advertising is een vorm van online adverteren waarin tekst, afbeeldingen en een URL die linkt naar een website gecombineerd worden. Display advertenties worden ingezet met verschillende doeleinden: zo informeren sommige over een product terwijl andere advertenties bedoeld zijn als entertainment.

Wat is Display Advertising?

Display advertenties zijn te vinden op websites en gebruiken video’s, afbeeldingen, en/of tekstelementen om producten of diensten te adverteren. Deze uitingen leiden altijd naar een bedrijfswebsite of landingspagina. De advertenties kunnen verschillende doelen hebben, maar worden meestal gebruikt om de naamsbekendheid van een product of dienst te vergroten, nieuwe bezoekers te verkrijgen of om meer sales te genereren. Display adverteerders proberen vaak websites te selecteren met een doelgroep die aansluit op de advertentie. Op deze manier wordt de impact van de advertentie verhoogt.

Enkele vormen van Display Advertising

Banner Ads

Banner advertising verwijst naar het gebruik van rechthoekige grafische displays die te zien zijn aan de bovenkant, onderkant en langs de zijkant van een website. Banner ads waren de eerste vorm van internet specifieke advertenties, en verschenen voor het eerst in 1994.

Rich Media

Rich Media advertenties bevatten interactieve elementen, zoals video, audio en klikbare elementen. Dit soort advertenties geven meer opties om de doelgroep te betrekken en stimuleert interactie met de content.

Video Advertenties 

Video advertising verwijst naar online display advertenties die gebruik maken van een video advertentie. Deze advertenties komen in de vorm van pre-rolls, mid-rolls, en post rolls. Video ads geven je de kans om op persoonlijk vlak verbinding te zoeken met je doelgroep.

De voordelen van Display Advertising

Brand awareness 

Je kunt vrij gemakkelijk merkbekendheid vergroten en je producten of diensten promoten. Terwijl zoekadvertenties doelgroepen bereiken die actief naar iets op zoek zijn, kun je met display advertising interesse opwekken bij mensen die je product of dienst nog niet kennen. Display ads hebben een groot bereik waardoor ze effectief zijn bij het creëren van merkbekendheid. 

Diversiteit 

Display advertenties komen in verschillende maten en vormen. Dat betekent dat je een stijl en advertentieformaat kunt kiezen die perfect bij jouw doelen aansluit. 

Display advertenties brengen je boodschap snel over

De meeste display advertenties zijn opgemaakt uit visuals zonder tekst. Je doelgroep hoeft niet door een artikel te lezen om je merkboodschap te begrijpen zoals dat wel moet bij native ads. Hierdoor kan je de boodschap in een oogopslag overbrengen.  

Display Advertising Best Practices

Bereik de juiste doelgroep

Het is van belang om met je strategie te focussen op het bereiken van de meest relevante doelgroep. Je advertentie zal niet dezelfde impact hebben op iedereen. Dit is waarom je een helder plan moet hebben om de perfecte aansluiting te vinden tussen advertentie en doelgroep. Dit kan veel geld, moeite en tijd schelen.

Houd het simpel

Het kan verleidend werken om zoveel mogelijk waar uit je geld te willen halen door je advertenties vol te stoppen met informatie. Echter is het belangrijk om te onthouden dat de meeste display advertentieformaten vrij klein zijn. Te veel informatie in een kleine ruimte kan dan ook overweldigend, verwarrend en moeilijk te lezen zijn. 

Wees uniek

Je wilt dat je advertentie opvalt op de pagina die bekeken wordt. Ontwerp je display advertenties zo dat de randen duidelijk zichtbaar zijn door deze kleur te geven. Dit trekt de aandacht van kijkers aangezien onze ogen op natuurlijke wijze getrokken worden door vakken.

Optimaliseer je landingspagina

Om consistentie te verzekeren tussen banner en landingspagina moet ervoor gezorgd worden dat de boodschap in de banner direct zichtbaar is op de landingspagina. Dit zorgt ervoor dat consumenten onmiddellijk zien dat ze op de juiste pagina zijn. Als de landingspagina hierin faalt kunnen consumenten verward raken en dit kan jouw campagne conversies kosten. Door creativiteit, duidelijke content en een call-to-action die past bij de creatieve boodschap, heb je een goede kans op conversie en een positieve ROI.

Benieuwd naar de laatste ontwikkelingen binnen Display Advertising. Lees hier onze blog over ‘8 Display Advertising Tips voor 2020

Onze aanpak op Display Advertising

De customer journey wordt steeds langer. Het is dan ook cruciaal om hierin een goed inzicht te hebben. Om relevante advertenties te tonen aan jouw doelgroep is het belangrijk om data te verkrijgen en te gebruiken. Aan de hand van deze informatie zorgen wij ervoor dat jouw display advertenties op de juiste plek en moment getoond worden. Op deze manier worden deze display advertenties doelgericht en relevant voor jouw doelgroep. Wil je meer weten over de opties binnen display advertising? Neem dan contact met ons op.