Mannenmedia, de one-stop-shop om mannen digitaal te bereiken, heeft een primeur in Nederland met de overstap op server side header bidding. Daarvoor gaat Mannenmedia een samenwerking aan met Adhese.

Mannenmedia werkte al heel lang met impression forwarding in Google Ad Manager, waarbij de advertentieruimte via bepaalde percentages werd verdeeld over de SSP’s (sell side platforms). Eerder overgaan op header bidding was ingewikkeld met de vijftig verschillende sites en apps die Mannenmedia bedient. Daarvoor is Mannenmedia na veel gesprekken met verschillende partijen uitgekomen bij server side header bidding van Adhese. Inmiddels zijn alle titels over op de techniek van Adhese en is het systeem aangesloten op Google Ad Manager. De resultaten zijn op ieder front veel beter dan voorheen.

Server side versus client side header bidding

Bij client side header bidding wordt de impressieveiling in de browser afgehandeld, waardoor veel connecties heen en weer open staan tot je het winnende bod uiteindelijk ophaalt en serveert. Server side header bidding heeft het voordeel dat er maar één connectie is die de bidrequest naar een server stuurt, daar alle responses afhandelt en terugzet naar de browser.

 

bidding, adhese

Een schematisch overzicht van server side header bidding.

 

Adhese

Nick Giling – Head of Operations van Mannenmedia: “Adhese bleek na gesprekken met verschillende partijen de beste partner voor Mannenmedia in server side header bidding. Een algemeen nadeel van server side header bidding is de match rate. Adhese weet dit echter te ondervangen door, bij een geldig consent, een user sync naar elke actieve SSP uit te voeren. Mede hierdoor was de keuze gemaakt om voor deze techniek te gaan en niet voor client side header bidding. Mannenmedia ziet via Adhese een match rate van gemiddeld 85 procent met de SSP’s.

We zien dat de fill rate hoger is, want je geeft de markt grotere toegang tot dezelfde inventory en doordat de resultaten op ons netwerk zijn verbeterd zijn we interessanter voor buyers. De viewability is bijvoorbeeld met gemiddeld 20 procent gestegen door de daling in latency. De veiling is namelijk binnen 250ms verhandeld, omdat dit op een server gebeurt. Bij client side header bidding ligt dit rond de 1000ms.”

Inmiddels heeft Mannenmedia binnen twee maanden alle titels aangesloten op de techniek van Adhese. Nick Giling: “De snelheid van implementatie is mede te danken aan het feit dat de aanpassingen op de server plaatsvinden, zodat je niet voor iedere wijziging tijd van de publisher hoeft te claimen. Daarnaast is de implementatie van de GDPR-tools eenvoudiger op te tuigen, omdat je vanaf één punt de consent string oproept en verwerkt.”

Tim Sturtewagen – Co-Owner van Adhese: “Het team van Mannenmedia is fantastisch om mee samen te werken. Op zoek naar efficiency en een optimale setup hebben we elkaar snel gevonden. Dat men alles strak georganiseerd heeft en zelf hele goede dashboarding tools heeft gebouwd, helpt de transitie naar server-side enorm.”

Gateway

De zogeheten Gateway van Adhese biedt vele mogelijkheden. Zo is het eenvoudig en overzichtelijk om te debuggen, waarbij je ziet welke requests en responses zijn geweest. In onderstaande afbeelding zie je dit geïllustreerd. In dit geval hebben we een request bekeken op Autoblog.nl van de halfpage ad positie. Binnen 200ms is er een winnend bod teruggekomen vanuit Improve van $5.02. Als je verder wilt inzoomen kan er nog worden bekeken welk formaat dit is geweest, van welke seat dit bod kwam, de advertiser, et cetera.

bidding, adhese