Merkactivatie

In het huidige tijdperk waarin we een overvloed aan informatie hebben is het voor marketeers de uitdaging om zinloze trends te onderscheiden van werkelijk waardevolle bedrijfs tactieken. Wij vertellen je dan ook graag dat merkactivatie veel meer is dan een buzzword in de industrie.

Merkactivatie is een van de meest effectieve activiteiten als het gaat om het creëren van relaties met consumenten door gebruik te maken van ervaringen en interacties. In het verleden werd het als een bonus beschouwd als een merk op persoonlijk niveau met zijn publiek in contact stond. Om in de moderne wereld succesvol te worden zijn deze persoonlijke connecties essentieel. Merkactivatie maakt je merk niet alleen prominent in de markt, maar helpt ook om merken tot leven te brengen. Activeringsactiviteiten zorgen voor een enorme merkbekendheid en helpen het merk om een sterke niche in de markt op te bouwen. Zie hier een voorbeeld van een succesvolle merkactvatie.

Wat is merkactivatie?

Merkactivatie verwijst naar een campagne, evenement of interactie waarmee uw merk bekendheid genereert en houdbare connecties opbouwt met uw doelgroep. De meeste merkactivatie activiteiten zijn interactief, waardoor het publiek zich direct met een merk en zijn producten kan bezighouden.

De definitie van merkactivatie wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of verward met meer algemene merkstrategieën. De verwarring is begrijpelijk: het opbouwen van bewustzijn en het verbinden met een publiek is inderdaad de focus van de meeste merk- en marketinginitiatieven. 

Maar, merkactivatie verwijst naar een specifieke campagne of evenement, een geïsoleerde ervaring met het unieke doel om uw merk te verheffen – in plaats van het algemene, doorlopende proces van branding.

De term verwijst in wezen naar het proces van het bekend maken van uw merk bij mensen, het vergroten van het bewustzijn en de betrokkenheid door middel van een soort merkervaring.

Denk aan wanneer u voor het eerst een bedrijf start. Niemand weet wie je bent en ze zijn zich zeker niet bewust van je merk. Uw merk is effectief levenloos. Dood. En het moet ‘geactiveerd’ worden voordat het van enig nut kan zijn.

Dit geldt niet alleen voor nieuwe merken. Als een bedrijf zichzelf wil rebranden, kan het niet zomaar een paar veranderingen doorvoeren en hopen dat mensen het opvallen. Het moet het proces doorlopen om de gedachten van mensen over te brengen naar het nieuwe merk en ze er bewust van te maken.

Enkele vormen van merkactivatie

Experiential marketing

Experiential marketing, ook wel ‘engagement marketing’ genoemd, is een strategie waarbij een merk een interactieve, levensechte ervaring creëert met als doel het betrekken van het publiek. Deze ervaringen hebben niet alleen betrekking op de specifieke producten van een merk, maar ook op de waarden waar een merk in gelooft en de gevoelens die het aan zijn publiek wil overbrengen.

De meeste ervaringsgerichte marketing campagnes omvatten live deelname, vaak als onderdeel van een groter evenement of show. Maar ook virtuele en augmented reality technologieën hebben de weg vrijgemaakt voor de digitale belevingsmarketing. Virtuele tours, games en interactieve content stellen uw publiek in staat om vanuit het comfort van hun eigen huis met uw merk bezig te zijn.

Samples and free trial campaigns

Een sample campagne is een van de meest beproefde vormen van merkactivatie. Het doel is simpel: je laat mensen een product gratis uitproberen in de hoop dat ze het leuk vinden en er geld aan willen uitgeven, of aan vergelijkbare aanbiedingen van je merk. 

On-site activatie

Het doel van merkactivatie is om sterke banden te smeden tussen uw merk en uw publiek. Uiteraard is er geen betere setting voor een merkactivatie dan op locatie.

Deze methode is het meest populair bij retailers en andere B2C-merken. Zij organiseren evenementen in hun winkels, zorgen voor dingen als eten en drinken en laten hun publiek producten persoonlijk zien en proeven. Idealiter verlaten mensen de ervaring met een nieuwe waardering voor deze merken en de manier waarop ze met hun klanten omgaan.

Branche evenementen en beurzen

Ook beurzen en branche-evenementen bieden ruimschoots gelegenheid om uw merk te activeren. Of je nu ruimte boekt voor een stand op de beursvloer, of een live seminar of presentatie organiseert, deze evenementen versterken de merkbekendheid en laten uw merk aan een nieuw publiek zien. Bovendien is een branche-evenement de perfecte setting om andere merkactivatie technieken uit te proberen, zoals experiential marketing en sample giveaways

Voordelen van merkactivatie

Merkbekendheid vergroten 

Elk nieuw bedrijf weet hoe belangrijk het is om zijn merk op een positieve manier te vertegenwoordigen. Merkactivatie is een interactieve manier dat helpt bij het versterken van het merkimago, of het nu gaat om het lanceren van een nieuw product of het promoten van een bestaand product. Bijvoorbeeld een autobedrijf dat een nieuwe auto lanceert of een bestaande promoot. Dergelijke merkactiviteiten verspreiden een ongelooflijke bekendheid van het merk in de markt. Met behulp van de juiste merkactivatie activiteiten kunt u uw merk ongelooflijk veel exposure geven. De voordelen van merkbekendheid zijn talrijk op lange termijn en merkactivatie is de eerste stap in die richting.

Versterkt de relatie tussen het merk en de klant

Klanten zijn overal, of het nu gaat om de activering van een bedrijf, een winkelcentrum of een maatschappelijk initiatief.  Merkactivaties helpen je niet alleen bij het aantrekken van je doelgroep, maar ook bij het versterken van de relatie tussen het merk en de klant. On ground activatie helpt het merk om gerichte klanten in hun eigen omgeving te betrekken. Dergelijke activaties bieden niet alleen een aankooppunt, maar ook een platform voor het merk om hun klanten beter te leren kennen en een band met hen te vormen.

Helpt bij het verzamelen van waardevolle feedback van een doelgroep

Als u een merkactivatie campagne voert bij winkelcentra, bedrijfsevenementen, verenigingen of een andere BTL-activatie, dan zal dit zeker veel potentiële klanten aantrekken. Naast het schetsen van een beeld van je potentiële doelgroep kun je waardevolle feedback verzamelen van deze personen. Je kunt bijvoorbeeld korte en eenvoudige vragenlijsten maken die je helpen om meer te weten te komen over wat klanten over het merk denken. Aan de hand van deze informatie kun je dan je strategie aanpassen aan de behoeften van de klant.

Genereert hoge mate van merkherkenning 

Als merk is het creëren van een band met uw klanten noodzakelijk. Merkactivatie creëert veel ervaringen, en om het memorabel te maken moet u de juiste impact hebben op uw klanten. Het opzetten van een bepaald thema in je merkactivatie activiteiten, ongeacht het type merkactivatie, kan een geweldig idee zijn. Thema’s zijn opvallend en gemakkelijk te onthouden. Als het thema van je merkactivatie uniek is, zal dit ervoor zorgen dat mensen je merk in de toekomst zullen herkennen. 

Merkactivatie best practices

Laten we een paar belangrijke tips bekijken om in gedachten te houden voor je volgende merkactivatie. Welke methode je ook kiest, deze richtlijnen zullen je helpen om een ervaring te creëren die je publiek voldoening zal geven. 

Respecteer je publiek

Merkactivaties krijgen vaak de minder gunstige titel “publiciteitsstunts”. Dit zijn de over-the-top, pogingen om uw merk tegen elke prijs in de schijnwerpers te zetten. Een klant zal zich in dit geval waarschijnlijk de interactie met het merk herinneren, maar niet altijd op een manier die het merk ten goede doet. In feite, wanneer merkactivatie misgaat, kan dit het tegenovergestelde effect hebben. Slechte merkactivatie voelt vervelend en overschrijdt persoonlijke grenzen. Dit leidt ertoe dat prospects en klanten doelbewust je bedrijf vermijden.

Zorg ervoor dat je je merkactivatie plant en voorbereid met je publiek in het achterhoofd. Deze campagnes moeten leuk en boeiend zijn, maar vermijd elke activiteit die off-brand, ongepast of irritant is. Als u twijfelt, raden we u aan uw idee te bespreken met enkele van uw topklanten om hun reactie te peilen.

Vermenselijk jouw merk

Menselijke interactie is de snelste manier om waardevolle relaties met je doelgroep op te bouwen. Welke methode van merkactivatie je ook kiest, het is belangrijk om echte mensen te betrekken die je merk vertegenwoordigen. 

Een gigantisch reclamebord op een drukke snelweg kan bijvoorbeeld de aandacht vestigen op je merk. Maar een pop-up stand met drie van je eigen medewerkers is een veel persoonlijker en effectievere manier om je merk te activeren. Menselijke interactie geeft je bedrijf een gezicht, waardoor je merk meer relateerbaar en betrouwbaar wordt.

Verras je publiek

Een succesvolle merkactivatie is een beetje een koorddansje: het moet on-brand en respectvol zijn voor je publiek, maar het moet het publiek ook verrassen. Het verrassingselement is een effectief middel voor elk merk in een activatiecampagne. Wanneer je publiek geen leuke en boeiende ervaring verwacht, wordt die ervaring des te leuker.

Ga creatief te werk en neem risico’s met je merkactivatie zonder te ver af te wijken van de kernwaarden van je bedrijf. Denk er zo over na, een merkactivatie is een kans om een beetje buiten de lijntjes te kleuren – zorg er alleen voor dat je dezelfde pagina als je klanten inkleurt. 

Luister naar feedback

Bij merkactivaties staat de interactie met je publiek centraal. Maar om effectief te zijn, moet die interactie tweerichtingsverkeer zijn. Je publiek moet de activatie ervaring verlaten met een dieper begrip en waardering voor je merk, en vice versa. 

Zorg ervoor dat je voor, tijdens en na een merkactivatie feedback verzamelt. Maak gebruik van social listening om de toon van het publieke gesprek rond de campagne te peilen. Documenteer positieve en negatieve interacties die plaatsvinden tijdens de activering, of het nu gaat om een digitale campagne of een live activiteit. We raden ook aan om enquêtes af te nemen zodra de campagne is afgerond. Gebruik vervolgens hun feedback om te bepalen of je merkactivatie het gewenste effect heeft bereikt. 

Onze aanpak van merkactivatie

Merkactivatie maakt je merk niet alleen prominent in de markt, maar helpt ook om merken tot leven te brengen. Merkactivatie is een van de meest effectieve activiteiten als het gaat om het creëren van relaties met consumenten door gebruik te maken van ervaringen en interacties. Benieuwd hoe jouw bedrijf bekendheid kan genereren door middel van activatie? Neem dan gerust contact met ons op.