programmatic advertising

Programmatic advertising is tegenwoordig de dominante vorm voor het inkopen en optimaliseren van digitale advertenties. Programmatic advertising heeft de manier waarop we online advertenties inkopen/verkopen gerevolutioneerd en wordt een steeds belangrijker component van de algehele marketing strategie. We kunnen dan ook vol vertrouwen zeggen dat programmatic hier is om te blijven. Hierom is het essentieel voor adverteerders om de fundamenten van programmatic te begrijpen.

Wat is Programmatic advertising?

Programmatic advertising is ontstaan vanuit Display Advertising. Tijdens het laden van webpagina’s wordt er gebruik gemaakt van veilingen en algoritmes om te zorgen dat adverteerders kunnen adverteren op website’s. Alhoewel dit misschien lastig klinkt is het in de essentie vrij gemakkelijk. We kunnen Programmatic advertising als volgt definiëren: 

Programmatic advertising is het automatisch bieden op advertentie-inventaris in real time, dit biedt jou de kans om jouw advertentie te laten zien aan een specifieke doelgroep in een specifieke context”

In het verleden was dit nog een handmatig proces waar voorstelverzoeken, onderhandelingen, en handmatig invoeren van campagnes bij kwamen kijken. Nu gebeurt het gehele proces van begin tot einde in een aantal milliseconden en op verschillende platformen.

Enkele vormen van Programmatic Advertising

Programmatic direct

Dit gebeurt wanneer een koper via een programmatic systeem toegang krijgt tot de ad inventory van een publisher voor een vaste prijs. Deze manier van inkopen is vergelijkbaar met de traditionele manier van inventory kopen waar ook een sales team bij betrokken is. 

Preferred deals

Preferred deals, ook wel unreserved fixed rates, betreft alle ad inventory die niet gereserveerd is maar waar wel vaste prijsafspraken voor gemaakt zijn vooraf. Net als bij programmatic direct is er direct contact tussen de adverteerder en de publisher nodig. 

Private auctions 

Private auctions, ook wel invitation-only auctions, is wanneer (bepaalde) inventory wordt verkocht aan adverteerders zonder verdere garantie leveringen. Prijsafspraak kan een minimum prijs of een fixed prijs zijn via een first-price auction of een second-price auction. De veiling vindt plaats tussen exclusieve adverteerders die alleen toegang krijgen via een deal id. 

Open auction RTB environment

Dit is wanneer een technologie gebaseerd biedingssysteem gecreëerd wordt voor adverteerders om te bieden op ad inventory van publishers. Deze optie geeft adverteerders en agencies snel toegang tot een ruim aanbod van publisher inventory. 

Voordelen van Programmatic Advertising 

Programmatic advertising biedt eindeloos veel voordelen voor zowel kopers als verkopers. Het geeft adverteerders de kans om digitale media in te kopen zonder vooraf prijsafspraken te hoeven maken. Ook zorgt het ervoor dat er data-gedreven beslissingen gemaakt kunnen worden, waardoor het gokwerk wat voorheen bestond weggenomen wordt. Hieronder volgen nog enkele voordelen van Programmatic Advertising: 

Goed voor je budget

Met programmatic advertising kan men real-time veel meer gebruik maken van data om impressies te genereren bij de gekozen doelgroep. Dit verhoogd de kans op conversies en betekent dat er minder geld verloren gaat aan ineffectieve advertenties. 

Verbeterde targeting

Er zijn veel verschillende datapunten en KPI’s die gebruikt kunnen worden om een doelgroep te bereiken. Dit maakt het bereiken van de juiste doelgroep veel makkelijker dan voorheen. 

Advertentie campagnes kunnen efficiënt onderhouden worden

Advertentie campagnes kunnen gemakkelijk aangepast worden aan de hand van resultaten. Programmatic biedt alle controle en inzichten die je nodig hebt om zo effectief en efficiënt mogelijk een campagne te beheren.

Snelle toegang tot inventory 

Binnen het programmatic advertising ecosysteem kunnen kopers en verkopers efficiënt aan elkaar gekoppeld worden. Adverteerders kunnen sneller dan ooit doelgroepen bereiken via publishers en op verschillende apparaten en platformen. 

Een tijdbesparende aanpak  

Het gebruik van programmatic bij de inkoop van advertenties elimineert een gedeelte van het menselijke element. Dit betekend dat er minder tijd wordt besteed aan onderhandelingen en het maken van deals. 

Onze aanpak van Programmatic advertising 

Programmatic advertising is een snelgroeiende trend en krachtig wapen die jouw online marketingstrategie naar een nieuw niveau kan tillen. De dagen waarin het succes van display campagnes vaak ging om een stukje geluk zijn voorbij. Programmatic geeft ons de kans om relevante gebruikers te bereiken op basis van hun online surfgedrag. Bij Mannenmedia weten we hoe we jouw programmatic campagnes tot een succes kunnen brengen. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen door middel van programmatic? Neem dan contact met ons op.