social media campagne

Digitaal werken en vrije tijdsinvulling heeft de wereld als een storm overgenomen evenals het gebruik van mobiele telefoons. Door het gebruik van mobiele telefoons zijn mensen constant verbonden met digitale platformen. Dit opent deuren voor marketeers om miljoenen mensen te bereiken via verschillende sociale kanalen. 

Bij het draaien van betaalde advertenties is social media adverteren een must voor merken. Doordat het organisch bereik van social media kanalen de afgelopen jaren sterk is afgenomen kunnen bedrijven moeilijk meer om social media adverteren heen. De dagen dat je simpelweg op social media kon posten en al je volgers het zagen zijn helaas voorbij. Tegenwoordig gaat het om hoe je je doelgroep selecteert, klantreis/customer journey bouwt en mensen naar je site trekt om een aankoop te doen.

Wat zijn social media campagnes?

Social media campagnes zijn een vertakking van digital marketing waarin (betaalde) advertenties gedraaid worden op social media platformen om specifieke doelgroepen te bereiken. Marketeers en adverteerders kunnen hiermee hun producten of diensten promoten en consumenten aanzetten tot kopen via het gebruik van de sociale kanalen die zij vaak gebruiken. 

Door middel van een organische social media campagne kan jouw doelgroep via de kanalen van een publisher bereikt worden. Hier worden vaak video’s, links en foto’s voor gebruikt die gedeeld worden met de volgers van de desbetreffende pagina. Zo wordt efficiënt gebruikt gemaakt van organisch opgebouwde doelgroepen die al langer bestaan en meer interactie creëren. 

Helaas wordt het in de online wereld steeds lastiger om jouw boodschap op te laten vallen. Dit komt doordat de aandacht van gebruikers steeds schaarser wordt. Social media adverteren kan een aanzienlijke invloed uitoefenen op jouw ideale doelgroep omdat je een boodschap kan bezorgen op verschillende momenten in hun aankoopprocess. Zo kun je voor het lanceren van een product bijvoorbeeld awareness campagnes draaien of remarketing campagnes om opnieuw met je doelgroep in aanraking te komen.

Social media campagnes onderscheiden zichzelf van traditionele advertentie vormen door geavanceerde targeting opties. Traditionele advertentievormen hanteren een tapijtbombardement aanpak, waarin ze zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken ongeacht of ze geïnteresseerd zijn of niet. Daarentegen geven social media campagnes merken de kans om hun ideale doelgroep te bereiken op basis van geografie, demografie, psychografie, en gedragskenmerken. 

De grootste social media platformen (van het moment) zijn Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Youtube, Snapchat, en TikTok

Verschillende social media advertising platformen

Facebook

Facebook is het social media platform met de meeste gebruikers ter wereld, dat overigens een stabiel en betrouwbaar advertentieplatform aanbiedt. Naast het hebben van een enorme potentiële doelgroep, heeft het een voordeel door extreem visueel te zijn en biedt het gedetailleerde segmentatie opties van demografie tot lookalike doelgroepen. 

Instagram

Instagram biedt adverteerders de kans om via creative foto’s of video’s hun doelgroep te bereiken. Het platform is een extreem visueel social media platform waarop gebruikers aangezet worden tot het liken van een groot aantal berichten. Het platform heeft met 1 miljard gebruikers hele diverse doelgroepen. 

Twitter

Twitter is een goed marketing kanaal voor het genereren van webverkeer en leads. Dit netwerk biedt interessante social advertising opties. Zo kun je als adverteerder campagnes creëren afgestemd op verschillende doelstellingen (conversie, leads, app installaties, etc.). Daarbij kun je het Twitter Audience Platform gebruiken om het maximale uit jouw campagnes te halen. 

LinkedIn

Dit social media platform wordt voornamelijk gebruikt door professionals en biedt adverteerders de kans om om een zakelijke doelgroep te bereiken met B2B marketing

Pinterest

Pinterest is een platform die grotendeels door een vrouwelijke doelgroep gebruikt wordt. Het is een hotspot voor onderwerpen zoals bruiloften, koken of mode. Dit maakt het een perfect platform voor adverteerders in deze niche.

Youtube

Youtube advertising is een manier om te adverteren met video content. Video marketing op Youtube is de vorm die het dichtst bij traditioneel adverteren op TV komt. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door een advertentie voor een video te tonen of door zichtbaar te worden in Youtube zoekresultaten. 

Snapchat

Dit is een relatief nieuw social media kanaal met een jonge en tech-savvy doelgroep. Social ads op Snapchat zijn leuk en informeel en bieden geweldige creatieve opties door middel van verticale video’s en gesponsorde geofilters.

TikTok

TikTok laat gebruikers video’s van 15 seconden bewerken en delen met ingebouwde filters, effecten, en muziek. Als jouw bedrijf zich focust op jongere doelgroepen dan kan TikTok een waardevolle investering zijn. Met 66% van TikTok gebruikers jonger dan 30 jaar (41% zijn tussen de 16-24) is dit het perfecte kanaal om jongeren te bereiken

Voordelen van social media campagnes

Verhoogde merkbekendheid

Social media is een van de meest kostenefficiënte online marketing methodes die wordt gebruikt om content te verspreiden en zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Het implementeren van een social media strategie zal jouw merkbekendheid enorm vergroten aangezien je een hele brede doelgroep kunt bereiken, zowel organisch als betaald.

Verbeterde merkloyaliteit 

Een van de belangrijkste doelstellingen van bijna alle bedrijven is het creëren van een loyaal klantenbestand. Gezien het feit dat klanttevredenheid hand in hand gaat met merkloyaliteit, is het belangrijk om regelmatig interactie te hebben met jouw klanten. Social media is niet alleen handig voor het introduceren van jouw producten, het geeft klanten ook de mogelijkheid om direct interactie te hebben met een merk of bedrijf.

Kosteneffectief  

Social media advertising is wellicht de meest kostenefficiënte advertising strategie. Het aanmelden en maken van een profiel is gratis op bijna alle social media platformen. Ook hebben betaalde promoties vaak relatief lage kosten vergeleken met andere marketing tactieken. Kosteneffectief zijn brengt veel voordelen met zich mee zo kun je een hoger rendement uit jouw investeringen halen en budget behouden voor andere marketing en zakelijke uitgaven. 

Verbeterde klanttevredenheid 

Social media platformen bestaan om te kunnen netwerken en communiceren. Het creëren van een stem voor jouw bedrijf via deze platformen is belangrijk voor het vermenselijken van jouw bedrijf. Klanten waarderen het wanneer ze gepersonaliseerde berichten ontvangen na het plaatsen van reacties op jouw pagina’s in plaats van een automatisch antwoord. Het in staat zijn van het beantwoorden van elke reactie laat zien dat je aandacht besteed aan je bezoekers en probeert de best mogelijke ervaring te bieden. 

Social media campagnes best practices

Vind jouw doelgroep

Aannames doen over welke sociale netwerken jouw doelgroep gebruikt kan een grote fout zijn. Als onderdeel van je social media marketing plan dien je tijd te besteden aan het onderzoeken welke netwerken jouw potentiële kopers regelmatig gebruiken. Dit zal in de toekomst tijd en geld schelen. 

Vertel kijkers wat ze moeten doen

Mensen zullen eerder de interactie met je merk aangaan als je ze verteld wat ze moeten doen, en het vervolgens makkelijk maakt om deze actie uit te voeren. Of je nou wilt dat ze op een knop drukken, een formulier invullen of jouw bericht delen, het maken van een duidelijk verzoek zal de frequentie van de gewenste actie verhogen. Onthoud, social media advertising draait om interactie. Maak daarom de gewenste interacties zo makkelijk mogelijk.

Kies de juiste social media kanalen

Kies een aantal social media kanalen per keer. Het verspreiden van jouw advertenties over alle social kanalen is niet alleen geldverspilling, het is ook moeilijker om bij te houden en af te stemmen op de doelgroepen.

Weet welke zakelijke doelstellingen je wilt behalen

Het is lastig om je doelstellingen te behalen als je in eerste instantie niet duidelijk hebt gemaakt wat deze zijn. Begrijpen wat je zakelijke doelstellingen zijn is kritisch voor het succes van jouw social media advertising campagnes. Het helpt je bij het selecteren van het juiste advertising platform maar geeft ook jouw creatieve strategie richting.

Ontwerp je advertenties met mobiel in gedachten

Meer dan 3.25 miljard mensen gebruiken social media actief via een mobiel apparaat. Dit betekent dat de meeste social media advertenties worden bekeken op mobiele apparaten. Je mobiele advertenties moeten daarom specifiek ontworpen worden voor kleine schermen. Kies dan ook afbeeldingen die makkelijke bekeken kunnen worden op apparaat van zakformaat. 

Onze aanpak op social media advertising

Het gebruik van social media is de perfecte manier om interactie met jouw doelgroep te creëren en je klantenbestand te laten groeien. Echter komt succes op social media niet zomaar aanwaaien. Om effectief te adverteren via social media is een duidelijke strategie nodig. Een doelgerichte en efficiënte strategie draagt uiteindelijk bij aan het behalen van de gewenste campagnedoelstellingen. Wij helpen je graag bij het formuleren van haalbare social media advertising doelstellingen. Zo zorgen wij ervoor dat we de gewenste doelgroepen bereiken en resultaten maximaliseren. Interesse? Neem contact met ons op om vrijblijvend in gesprek te gaan over de mogelijkheden.